به نام یگانه معمار هستی

فلیپو برونلسکی(1377 م.فلورانس)
- وی بیشتر بعنوان مجسمه ساز و زرگر معروف بود ولی دارای نبوغ و استعداد بسیار در ریاضیات،مهندسی مکانیک و دیگر فنون بود .
- در سال 1401 پس از شکست در مسابقه طراحی درهای تعمیدگاه فلورانس به همراه برامانته به روم سفر کرد و مشغول تحقیق در معماری روم باستان شد.
- در سال 1419 به فلورانس بازگشت و در مسابقه طراحی گنبد کلیسای جامع فلورانس (سانتا ماریا دلفیوره) برنده شد.
- از نظریات بسیار مهم وی اعتقاد به برقراری تناسبات ریاضی در معماری است.
-آثار مهم این معمار:
· گنبد کلیسای جامع فلورانس(سانتا ماریا دلفیوره)
· تالار نگهداری اشیاء مقدس کلیسان سن لورنزو (به درخواست خانواده ی مدیچی)
· بیمارستان کودکان سر راهی فلورانس
· نمازخانه پاتسی
· کلیسای سن اسپریتو

لئون باتیستا آلبرتی (1404 م.جنوا)
- وی از مردان کلیت گرای عصر رونسانس بود و تمامی هستی را عرصه کار معمار می دانست.
-از کارهای با ارزش آلبرتی این بود که تمامی آثار نظری آن دوران در زمینه هنر را به رشته تحریر در آورد و در این زمینه کتابهای فراوانی نوشت که از مهمترین آنها مجموعه 10 جلدی " در باب معماری " میباشد.
- از نظریات بسیار مهم وی اعتقاد به برقراری تناسبات ریاضی در معماری است. او این ابعاد و تناسبات را زمانی زیبا میداند که از طبیعت استخراج گردند.
- آلبرتی برای اولین بار تعریفی متفاوت از تعریف قرون وسطایی معمار (صنعتگر) ارائه میکند و معمار را فردی دارای نبوغ ذاتی و قوه ی خلاقه می داند که میتواند نو آوری کند.
- تعریف معمار نیز در نظریات آلبرتی با تعریف قرون وسطایی آن متفاوت است. آلبرتی معماری را فن و هنری میداند که رسالت آن خدمت به تعالی زندگی بشری است.
- آثار مهم این معمار:
· قصر رچلای -فلورانس
· نمای کلیسای سانتاماریا نوولا – فلورانس
· کلیسای سن فرانچسکو
· کلیسای سن آندریا

دوناتلو برامانته (1444 م. اوربینو – ایتالیا)
-برامانته تحت تاثیر کارهای برونلسکی و نوشته های آلبرتی بود که به روم رفت و تحقیق در زمینه های معماری کلاسیک روم را آغاز نمود.

-آثار مهم این معمار:
· نمازخانه تمپیه تو (در محل به صلیب کشیده شدن پطروس)
· طراحی و شروع ساخت کلیسای سن پیتروی جدید به جای باسیلیکای قدیمی (این کلیسا بعدها به وسیله ی میکل آنژ ادامه یافت و تکمیل شد.)

میکل آنژ (1475 م. دهکده تئسکانا در نزدیکی فلورانس)
-وی از هنرمندان پرکار و باتلاش دوره رونسانس بود. سخت کار می کرد و به تعالی هنر بسیار معتقد بود.

-میکل آنژ بدون اینکه تعلیمات منظمی زیر نظر هنرمندان رنسانس داشته باشد از نقاشی به مجسمه سازی و سپس به معماری روی آورد .
-عقاید و ایده های او در برخی موارد سبب اختلافاتی میان وی و برامانته شده بود.

آثار مهم این معمار:
· کلیسای مدیچی و کتابخانه ی کلیسای سن لورنزو.
· ادامه و تکمیل کلیسای سن پیترو (که قبلا توسط برامانته طراحی شده بود.
تجدید بنای ساختمانهای تپه کاپیتولینه (این تپه که مظهر قدرت معنوی روم باستام بود بار دیگر توسط پاپ مورد توجه قرار گرفت.)

آندره پالادیو (1508 م. پادوا – ونیز )
- وی ابتدا به حرفه سنک تراشی و مجسمه سازی مشغول بود و در کار خود خبره بود .
- در سن 20 سالگی توسط " تریسینو " یکی از هنرمندان رونسانس تشویق شد که به روم رفته و به مطالعه آثار ویتروویوس و معماری روم بپردازد و بدین ترتیب پالادیو سنگتراش به واسطه آشنایی با روم باستان وارد وادی معماری و باستان شناسی شد.

آثار مهم این معمار:
· تالار شهر ونیز در میدان اصلی لین شهر (این تالار نام باسیلیکا را به خود گرفت)
· طراحی و ساخت قصرها و ویلاهای متعدد مانند ویلا روتوندا.
کلیسای سنجورجو ماجوره – ونیز.

 

+ نوشته شده در  جمعه بیست و یکم مرداد 1390ساعت 6:50  توسط M.g  |